Aalborg Lufthavns historie
Aalborg Lufthavn kunne fejre 84 års fødselsdag den 29. maj 2022. Men lufthavnens hovedrute, Aalborg-København, er endnu ældre. Det er Danmarks første indenrigsflyrute, der startede 4. september 1936 fra Københavns Lufthavn til cementfabrikkens lille flyveplads i Rørdal i udkanten af Aalborg.
Flyvetiden er en time og 40 minutter, eller 100 minutter, som der dengang stod på Provins Luftfartsselskabets flotte plakat. Der er plads til otte passagerer, pilot og radiotelegrafist og én motor i Fokker F VII-flyet. Pris 25 kr. for en enkeltbillet, svarende til ca. 907 kr. 2021-priser. Det kan både SAS, DAT og Norwegian gøre billigere i dag.
I 1936 er flyet lidt dyrere end lyntoget, men fem timer hurtigere. En beskeden start på Aalborg-København-ruten, som skal blive Danmarks suverænt største indenrigsflyrute med skønsmæssigt knap 30 mio. passagerer til nu.
Med normalt over 800.000 indenrigspassagerer årligt, er indenrigstrafikken i dag fortsat en meget stor del af Aalborg Lufthavn, men lufthavnen har udviklet sig i en international retning, hvor over 40% af alle rejsende sætter kursen mod udlandet – en betydningsfuld udvikling igennem over 80 år.
Cementkongen viser vej
I trediverne kappes de større jyske byer om at komme først med en flyrute til København. Aalborg byråd er dog ikke meget for at ofre en formue på en lufthavn, man ikke kender behovet for. Når Aalborg alligevel kommer først skyldes det især ingeniør Gunnar Larsen. Han er direktør for F.L. Smidth, som ejer Aalborg Portland Cementfabrik i Rørdal i udkanten af Aalborg.
Cementkongen har firmafly med egen pilot og en lille flyveplads ved fabrikken. Han tilbyder at en flyrute til København kan bruge flyvepladsen i en forsøgsperiode på to år. Derefter skal Aalborg kommune anlægge en lufthavn, hvis ruten bliver en succes.
Nu er Aalborgs socialdemokratiske borgmester Marinus Jørgensen overbevist. I hast stiftes Provins Luftfartsselskabet, og 4. september 1936 sender statsminister Stauning første fly fra København mod Aalborg og erklærer dagen for en national festdag.
Med én tur-retur flyvning om dagen bliver det kun til 26 flyvninger med 277 passagerer i september 1936, fordi der kun kan flyves i dagslys. Året efter er der både en morgen og en aftenafgang fra maj til oktober med 878 passagerer fra Aalborg til København og 967 den modsatte vej.
Flyvende byrådsmøde.
Ruten har vist sin berettigelse, og Aalborg byråd investerer i en rigtig Aalborg Lufthavn ved Thistedvej nord for Nørresundby. Den åbner 29. maj 1938 med et stort flystævne, og 75.000 tilskuere strømmer til fra hele Nordjylland. Størst opsigt vækker en tysk trafikpilot og greve, som laver et loop med et stort, 14 tons Condor-passagerfly med 26 sæder og hagekors på halen. Dog uden passagerer. Senere på året køber Det Danske Luftfartsselskab DDL to Condorfly. Det giver borgmester Marinus Jørgensen ideen til et højtflyvende byrådsmøde i Condoren ”Dania” over Aalborg og omegn.
Aalborg Lufthavn er én af provinsens første lufthavne – og den bedst udstyrede. Der er dog stadig kun græs og kløver på cementbyens landingsbane; tilstrækkeligt underlag til datidens fly. Ud over ruten til København, åbner i juni en rute til Hamburg via Silkeborg (Ry) og Esbjerg, og året efter kommer Kristiansand i Norge på rutekortet.
Siden er det gået op og ned for Aalborg Lufthavn, som det gør i flyvning. Mest op med en enkelt nedtur:
2. verdenskrig
9. april 1940: Tyske styrker besætter Danmark og Aalborg Lufthavn, der udvides fra 254 til 5000 tønder land og på få måneder omdannes til en gigantisk, militær flybase: Aalborg Fliegerhorst West med Europas længste landingsbaner. Nu i beton. Datidens fly kan ikke flyve fra Tyskland til Norge uden at tanke op undervejs, og Aalborg bliver de tyske luftstyrkes trædesten på vej til Norge – og et bombemål for engelske fly. Krigen stopper al civil flyvning, og Aalborg Lufthavns kun to år gamle lufthavnsbygning rives ned.
1945-1948: Englands Royal Air Force overtager Fliegerhorst Aalborg West og ødelægger al tysk krigsmateriel, fly, hangarer, biler, lufthavnsudstyr osv. Millionværdier går tabt for lufthavnen, som i areal er langt større end Københavns Lufthavn. Men passagerfaciliteter er næsten fraværende.
Ruten til København starter igen i juni med tyskernes brandstation som ”terminal”, og i 1946 bliver Aalborg Lufthavn og de fleste andre danske lufthavne overtaget af staten. Udlængslen er stor efter fem års besættelse, og i 1948 er der ud over København-ruten i perioder også flyruter fra Aalborg til Århus (Tirstrup), Göteborg, Kristiansand, Stavanger, Oslo, ja helt til Amsterdam og London. Men de fleste udenrigsruter får en kort levetid.
1950 og frem til i dag
1951: Passagertallet styrtdykker og når bunden, da SAS lukker hovedruten til København i en periode.
1952: Flyvestation Aalborg etableres i den nordlige del af lufthavnsområdet, og lufthavnen får i 1954 ny lufthavnsbygning i den sydlige del tættere på Aalborg. Landingsbanen i midten er man fælles om.
1969: Stigende passagertal i tresserne gør det nødvendig at udvide den lille lufthavnsbygning fra 1954 med en større tilbygning.
1970-1982: Skibsruten Aalborg-København lukker i 1970, og flere tager nu flyet til København. De første charterrejser starter i 1971, men de forsvinder efter nogle år, fordi der ikke er plads til de mange charterpassagerer i den lille lufthavnsbygning. Først i 1982 står en ny, langt større lufthavnsterminal klar, fordi de statslige bevillinger kommer alt for langsomt.
1997: 1. juli stryger staten splitflaget i Aalborg Lufthavn og forærer den til 13 nordjyske kommuner, der siden bliver til seks storkommuner. Nordjyderne er atter herre i egen lufthavn. Kommunerne må ikke tjene på lufthavnen, det giver penge til bedre passagerfaciliteter.
2001: Ny større terminal, 126 meter lang. Præmieret for sin spændende arkitektur, med buet tag på boomerangformede spær og to etagers glasfacade mod airside. Et ydre design som videreføres ved senere udvidelser. Lufthavnen bliver langt mere attraktiv med flere afrejsehaller (gates), udsigtsbalkon, større toldfri butik mv. Pris 110 mio. kr. Charterselskaberne vender tilbage i stigende tal – og der er stadig gratis parkering.
2006: Lavprisselskabet Sterling Airlines starter på Aalborg-København ruten i oktober og bryder SAS og Cimbers monopol. Nu er der op til 40 tur-retur afgange på hverdage med SAS, Cimber og Sterling og det presser priserne ned. Sterling åbner også udenrigsruter til London og Malaga.
2007: Passagertallet eksploderer, og i 2007 må terminalen forlænges med 60 meter til 186 meter. Bedre plads til passagererne og flere faciliteter, bl. a. større afgangshaller i to etager, en ekstra ankomsthal og endnu større toldfri butik.
2008: Sterling går konkurs i oktober. I stedet kommer det norske lavprisselskab Norwegian ind på Aalborg-København ruten og åbner flere udenrigsruter. Lufthavnen skruer kraftigt op for markedsføringen, og tiltrækker i stigende omfang nye passagerer fra Århus, Randers, Viborg og Silkeborg området i syd til Skagen i Nord og Thisted i vest.
2011: Aalborg Lufthavn får et internationale gennembrud, da KLM/Air France i foråret åbner en ny rute til Amsterdam. Et spændende rejsemål, men nok så vigtig: Det meste af verden ligger nu åben fra Aalborg med blot ét flyskift i København eller Amsterdam.
2012: Finanskrise. Cimber Sterling går konkurs. Til gengæld øger SAS og Norwegian sine afgange på Aalborg-København ruten, og der kommer nye udenrigsruter til bl. a. Istanbul og Barcelona samt nye charterdestinationer. I 2012 rejser ca. 1,4 mio. passagerer til og fra Aalborg Lufthavn mod beskedne 6.052 i 1939 – lufthavnens første hele år.
2013: Aalborg Lufthavn fejrer 75 år med en terminal-udvidelse på 7000 kvadratmeter til 175 mio. kr. Nu med dobbelt så mange gates (11)., ny, stor lounge, større security-område, syv gange så stor toldfri-butik, ny bar mv. Terminalen blev udvidet i begge ender, hvor den gamle ”terminal” fra 1954, der i de senere år har været Cargo-afd. blev revet ned sammen med tyskernes gamle vagtbygning fra1940. Aalborg-Arkitektfirmaet NORD as har stået for udvidelsen både i 2007 og 2013.
2014: Turkish Airlines indsætter flere afgange til Istanbul og flere charterselskaber satser på Aalborg Lufthavn – herunder Sunweb og SunCharter, der markerer sig som Nordjyllands eget charterselskab. Derudover åbnede Aalborg Airport Hotel dørerne, og der er nu et hotel 50 meter fra terminalen.
2015: Den internationale trafik får endnu et skub fremad, da Lufthansa åbner en daglig rute til Frankfurt og Primera Air og KLM udvider deres ruteprogram – samtidig med, at charterselskaberne fortsat udvider med flere destinationer til blandt andet Spanien og Tyrkiet.
2016: Lufthansa vælger desværre at lukke ruten til Frankfurt og Turkish Airlines lukker deres rute til Istanbul – på grund af eksterne forhold. Dog melder SunExpress sig på banen med en direkte rute til Antalya, og i december når Aalborg Lufthavn en milepæl, da over 1.500.000 passagerer på ét år rejste igennem lufthavnen. 2016 er også det første år, hvor alle madstederne i lufthavnen er 100 % insourcet, og hvor en ny restaurant og nye koncepter bliver introduceret.
2017: Der åbner direkte ruter til Oslo med SAS, London med Ryanair, Gran Canaria med Norwegian og en indenrigsrute til Bornholm med DAT. Derudover øges der til blandt andet Malaga og Amsterdam, og udenrigstrafikken blomstrer betydeligt.
2018: Udenrigstrafikken er i en fortsat stor udvikling, hvor kapaciteten øges på de spanske ruter som Malaga, Mallorca og Vuelings Barcelona-rute, der bliver til en helårsrute. Primera Air åbner en rute direkte til Athen og chartertrafikken får et løft – med rejser til Tyrkiet, Egypten og Grækenland. I oktober 2018 går Primera Air konkurs, hvor flere ruter fra Aalborg Lufthavn bliver lukket og charterselskaberne bliver udfordret. Det giver en tilbagegang i årets sidste måneder, men årsresultatet ender med en historisk rekord på 1.609.965 passagerer.
2019: Efter Primera Airs konkurs er vinterprogrammet udfordret med tilbagegang i udenrigstrafikken. Det nye danske flyselskab Great Dane Airlines bliver etableret og lancerer tre direkte ruter til Edinburgh, Dublin og Nice fra juni 2019. Samtidig sætter de sig i chartermarkedet og flyver for blandt andet Bravo Tours til Rhodos, Mallorca, Varna og Kreta.
2020: Dette år vil for altid blive husket som coronaens år, som havde en katastrofal betydning for luftfartsbranchen, inklusiv Aalborg Lufthavn, der kunne registrere en passagernedgang på hele 65 procent i forhold til 2019. Årets første to måneder startede ellers lovende med nyheder til sommerprogrammet, som fx Gazipasa og Zakynthos og mere sommertrafik til udlandet. I marts lukkede Danmark så ned og lufthavnen måtte fra slut marts sende 85 procent af medarbejderne hjem på lønkompensation. Efterfølgende måtte lufthavnen sige farvel til 92 dygtige medarbejdere.
Ét stort lyspunkt i 2020 var åbningen af den nye direkte togforbindelse til Aalborg Lufthavn, som i fremtiden vil løfte lufthaven til nye højder. Der er dog ingen tvivl om, at 2020 og COVID-19 pandemien påvirker branchen mange år frem.
2021: Starter som 2020 sluttede, hvor COVID-19 pandemien fortsat sætter dagsordenen – med et beskedent antal passagerer igennem lufthavnen i årets første fem måneder. Men da de mere sommerlige temperaturer kommer på banen, stiger rejseaktiviteten tværs over Danmark, men også til udlandet, hvor der den 1. juni blev sendt årets første charterfly afsted til Mallorca. Flere fly fuldte efter og optimismen steg sommeren igennem og ind i efteråret, hvor Ryanair kom i luften med de to direkte ruter: Kaunas og Stockholm. Samtidig var der lyspunkter i forhold til blandt andet et nyt samarbejde med Caféen Penny Lane, der 1. september åbnede op i lufthavnen, og derudover blev lufthavnen i november certificeret som en CO2-reducerende lufthavn. Arbejdet med den grønne omstilling når derfor en milepæl, hvor næste mål om at blive en CO2-neutral lufhavn nu skal opnåes inden 2025. I 2021 kommer vi dog ikke udenom de negative konsekvenser af pandemien, der i året sidste måneder igen kom til at fylde i verdensbilledet, der gør, at Aalborg Lufthavn ender på lige over halvdelen af de passagerer, vi normalt ser på et år. Samtidig måtte branchen sige farvel og tak til nordjyske Great Dane Airlines, der måtte smide håndklædet i ringen i kampen om at komme igennem luftfartens største krise.
2022: Blev overordnet set et godt år for Aalborg Lufthavn, hvor der foruden første kvartal ikke længere var begrænsninger som følge af COVID-19 pandemien. Der kunne derfor ses fremad, og slutresultatet for antallet af passagerer gennem lufthaven kom tæt på 2019-niveauet. I 2022 var der et stort fokus på den grønne omstilling, herunder etableringen af flere el-ladestandere samt et lokalt samarbejde med øen Egholm omkring grønne arealer, der kompenserer for lufthavnens CO2-udledning. Derudover opnåede Aalborg Lufthavn anerkendelser fra ind- og udland - først med kåringen som verdens bedste lounge af KLM-rejsende og dernæst kåringen (for anden gang) som Danmarks bedste lufthavn. På mange måder kan vi se tilbage på 2022 som året, der lagde fundamentet for et fremragende 2023, da flere nye ruter blev annonceret med opstart i sommeren 2023. Her er der blandt tale om charterruterne Golden Sands og Azorerne samt ruterne til Alicante, Barcelona, Island og New York, som er den første direkte transatlantiske rute fra Jylland.
Lufthavnen tiltrækker passagerer fra hele Jylland på grund af spændende rejsemål, 6.500 billige p-pladser – med et stigende antal el-ladestandere – og direkte tog til lufthavnen. Fra 2008 til 2019 er passagertallet fordoblet, hvor der i dag på et normalt år er omkring 1,5 mio. passagerer. Hovedruten Aalborg-København er i 2023 fortsat Danmarks største indenrigsrute, der tegner sig for over halvdelen af alle passagerer på de danske indenrigsruter.
Der er skrevet en bog om emnet i tekst og billeder:
Aalborg Lufthavn - 75 år i flyvende fart
Af Ole Overgaard
Det er samme forfatter, som har forfattet store dele af ovenstående tekst.