Skip to content

KLM fejrer 10-års jubilæum i Aalborg Lufthavn

Lørdag den 27. marts kan KLM og Aalborg Lufthavn fejre 10-års jubilæum for ruten mellem Aalborg og Amsterdam – med samlet over 1,5 millioner passagerer. 

Lørdag den 27. marts er det 10 år siden, at det første lyseblå KLM-fly lettede i Aalborg Lufthavn med kurs mod Amsterdam Airport Schiphol. Det bliver fejret med lidt ekstra forkælelse til de morgenfriske passagerer lørdag, når KLM klokken 06.50 har afgang nummer 10.468 til Amsterdam.

Fra 64 passagerer til over 1,5 millioner på ét årti

Lige præcis klokken 12.29 den 27. marts 2011 steg de første 64 passagerer ombord på KLM’s ikoniske Fokker 70 til Amsterdam, og siden har 1.576.910 passagerer fløjet på ruten til og fra Aalborg Lufthavn.

– Der er ingen tvivl om, at KLM’s rute til Amsterdam er en meget vigtig og yderst succesfuld udenrigsrute fra Aalborg Lufthavn – essentiel for både det jyske erhvervsliv og de fritidsrejsende, hvor hele verden er åben gennem KLM’s massive rutenetværk. Succesen med ruten skyldes blandt andet et stærkt og givende samarbejde, der også her under Covid-19 pandemien har haft stor betydning for at holde ruten åben til de forretningsrejsende, siger lufthavnsdirektør Niels Hemmingsen.    

Igennem årerne har efterspørgslen været stødt stigende på ruten, hvor KLM løbende har udvidet med større fly og gået fra to daglige afgange til fire daglige – et niveau vi i den nærmeste fremtid kan vende tilbage til.

– Vores samarbejde med Aalborg Lufthavn har båret frugt fra den første afgang tilbage i 2011, og i fællesskab har vi forbundet det nordjyske med resten af verden og formået at fremhæve Aalborg på verdenskortet, siger Anita Wagner Feddersen, Sales Manager i KLM Air France Danmark og fortsætter – Grundet Covid-19 har vi været nødsaget til at reducere antallet af flyvninger, men vi ser fremad og glæder os til at fortsætte vores tætte samarbejde på fuld styrke – med flere flyvninger i vente. Lige nu tilbyder vi fuld fleksibilitet på alle vores billetter med afrejse året ud, netop for at give vores fælles kunder ro i sindet til at planlægge fremadrettet.