Global pandemi satte sine tydelige spor i 2020
Året 2020 bød på store udfordringer for Aalborg Lufthavn og luftfartsbranchen i hele verden, hvor COVID-19 pandemien har sat sine tydelige spor. Der kan derfor ses tilbage på et år langt fra normalen – med en massiv passagertilbagegang på 65,0 procent og en branche, der i årerne frem skal finde fodfæste igen.
Det nye år er skudt i gang, og i Aalborg Lufthavn gøres status efter et år, hvor COVID-19 satte dagsordenen for 10 ud af årets 12 måneder – en uvirkelig virkelighed, der resulterer i den største årlige tilbagegang i lufthavnens historie. Således var der blot 512.500 passagerer igennem terminalen i 2020 mod 1.462.507 i 2019 – en tilbagegang på 65.0 procent.
Januar og februar stod for omkring 40 procent af de rejsende
De første to måneder af året begyndte fornuftigt, med et stort skiprogram og fyldte fly til blandt andet De Kanariske Øer. Derudover var der flere sommernyheder at se frem til – alt fra tilbagevendende charterdestinationer som Gazipasa og Zakynthos til flere ugentlige afgange til Malaga og Bornholm.
Kursen mod et godt år i Aalborg Lufthavn blev uventet ændret, da Danmark midt i marts lukkede ned på grund af stigende COVID-19 smitte. Stort set al trafik til og fra lufthavnen blev sat på pause, og den 23. marts blev 85 procent af alle lufthavnens medarbejdere sendt hjem på ubestemt tid.
Indenrigstrafikken bandt Danmark sammen
Grundet indenrigstrafikken til og fra København var Aalborg Lufthavn, i modsætning til flere danske lufthavne, mindre berørt af den danske nedlukning. Det sikrede en daglig aktivitet i lufthavnen, hvor flyselskabet DAT så en åbning til også at etablere sig på Aalborg-København ruten.
– Konsekvenserne af den verdensomspændende pandemi i 2020 har sat voldsomme spor, og vi er desværre ikke på den anden side endnu. Men der er ingen tvivl om, at Aalborg Lufthavn kommer igennem det. Det skyldes ikke mindst de mange dedikerede medarbejdere, der har gjort en ekstra indsats i en svær periode, men også det faktum, at Aalborg Lufthavn, udover at være en international lufthavn, har en stærk indenrigsrute, der binder Danmark sammen og holder erhvervslivet kørende, siger lufthavnsdirektør Niels Hemmingsen.
Et lyspunkt i sommerperioden
I takt med, at sommervarmen tog fat i løbet af juni, var COVID-19 pandemien mere under kontrol, og dét gav plads til en delvis genåbning af udenrigstrafikken. Det drejede sig blandt andet om ruterne til Malaga, Oslo, London og Amsterdam, hvor der på sidstnævnte rute var hele 3 daglige afgange i september og oktober – til stor værdi for særligt erhvervslivet.
Forventninger til 2021
Når vi nu skriver januar 2021, er vaccinen mod COVID-19 ved at blive bredt ud i Danmark og det meste af Europa, men fremtiden for luftfarten står stadig i det uvisse, hvor en normalisering af verdens flytrafik nok først er en realitet i 2024.
– I 2021 forventer vi at se en større genoplivning af flytrafikken til og fra Aalborg Lufthavn – særligt når vi kommer hen til perioden for skolernes sommerferie. Vi ved, at Aalborg Lufthavn har en stærk position i markedet og at luftfartsbranchen har en stor vilje til at komme på vingerne igen. Dog skal vi nok hen til sommeren 2022 før vi er tilbage til nogenlunde samme niveau som i 2019, slutter Niels Hemmingsen.
2020 i faktuelle tal
I udenrigstrafikken var der 111.652 rejsende til og fra udlandet i 2020 mod 474.850 i 2019 – en tilbagegang på 76,5 procent.
Indenrigstrafikken gik tilbage med 54,1 procent, da 784.310 passagerer rejste indenrigs til og fra Aalborg i 2019 mod 360.350 i 2020.
Der var en tilbagegang i chartertrafikken på 80,1 procent i forhold til 2019. Således fløj 40.498 til og fra Aalborg Lufthavn i 2020, hvor antallet var 203.347 året før.
Samlet set var der en passagertilbagegang på 65,0 procent med 1.462.507 rejsende i 2019 mod 512.500 i 2020.