Øget efterspørgsel på indenrigstrafikken
SAS har i løbet af maj fløjet to daglige rotationer mellem Aalborg og København, og i takt med Danmark er åbnet mere og mere op, er efterspørgslen på flere sæder og fleksibilitet steget. Fra 2. juni øges der derfor til 3 daglige rotationer. Den samlede tilbagegang i maj 2020 i forhold til samme måned sidste år, er dog stadig til at tage at føle på, da der ses en tilbagegang på 97,2 procent. 3.825 passagerer rejste i maj 2020 til og fra Aalborg Lufthavn mod 134.602 passagerer i maj 2019.
Optimisme at spore
Endnu en usædvanlig stille måned i Aalborg Lufthavn er afsluttet, og konsekvensen af Europas nedlukning ses stadig tydeligt i udenrigs- og chartertrafikken. I maj 2020 var der således en tilbagegang på 100 procent i antallet af charterpassagerer til og fra Aalborg Lufthavn – med 0 charterpassagerer i år mod 14.472 passagerer i maj 2019. Udenrigstrafikken går også 100 procent tilbage i maj 2020, da 0 passagerer er registeret i maj 2020 mod 45.830 passagerer i maj 2019. 103 passagerer udgør det, der kaldes andet trafik.
Til trods for dét synes en lille optimisme at spire, idet indenrigstrafikken begynder at røre på sig. Indenrigstrafikken går således ’kun’ tilbage med 95,0 procent, således rejste 3.722 passagerer til og fra København i maj 2020 mod 74.300 passagerer i 2019.
- Fra 8. juni får SAS selskab på Aalborg - København ruten af DAT, der starter med at flyve 3 daglige afgange. Samtidig flyver DAT allerede til Bornholm fra Aalborg, og her har flyene særdeles pæne belægningsprocenter, så efterspørgslen på dansk indenrigs er stigende, siger Søren Svendsen direktør i Aalborg Lufthavn
I forhold til udenrigstrafikken melder KLM, at de starter med én daglig afgang mellem Aalborg og Amsterdam den 15. juni
En sommer uden charter- og udenrigstrafik
Der frarådes ikke længere ferierejser til Norge, Island og Tyskland, men til resten af verden frarådes rejser frem til den 31. august. Det har naturligvis store konsekvenser for Aalborg Lufthavn.
- En sommersæson uden chartertrafik, og kun marginalt udenrigstrafik kommer til at gøre ondt på os og hele branchen, slutter Søren Svendsen.