Historisk år i Aalborg Lufthavn
Trafiktallene for 2016 i Aalborg Lufthavn er gjort op, og det har været et spændende år fyldt med rekorder. Vigtigst af alt blev 2016 det bedste år i lufthavnens historie med over 1.5 millioner passagerer til og fra Aalborg Lufthavn. Den største måned, vedtagelsen af en direkte togforbindelse og en status som et af de mest anbefalede brands i Danmark var blot nogle af de andre højdepunkter i 2016.
Tilbage i 2008 kunne Aalborg Lufthavn fejre, at over 1.000.000 passagerer havde rejst til og fra lufthavnen på ét år. Siden da, har der år efter år været en god vækst i den nordjyske lufthavn, hvor antallet af direkte rejsemål er gået fra 13 til over 40 direkte rejsemål i dag. Aalborg Lufthavn har udviklet sig til at være en ekspansiv international lufthavn, der samtidig har den største danske indenrigsrute. I 2016, nu otte år efter 1.000.000 passagerer blev til virkelighed, blev en ny milepæl i lufthavnens udvikling nået, da antallet af rejsende på ét år nåede 1.500.000 passagerer.
Således blev 2016 et historisk år i Aalborg Lufthavn og det bedste nogensinde, hvor en rekord på 1.520.987 passagerer, der rejste til og fra lufthavnen på ét kalenderår, resulterede i en vækst på 4,4 procent. Dette skyldes en kontinuerlig stærk udvikling i chartertrafikken og ikke mindst en massiv fremgang i indenrigstrafikken i alle årets 12 måneder. Det er derfor tydeligt, at Danmarks største indenrigsrute for alvor har fundet fodfæste igen og stabilt følger den opadgående tendens i det danske erhvervsliv.
- Fjorten måneder i træk har indenrigstrafikken mellem Aalborg og København vist fremgang. Det har givet et år med ekstraordinær vækst i indenrigstrafikken, hvor SAS og Norwegian konkurrerer på prisen, og derved skaber flere rejsende til København. En undersøgelse viser også, at 40 procent af de, der rejser fra Aalborg til København, tager turen videre ud i verden. Væksten i Københavns Lufthavn er derfor også til stor gavn for udviklingen i Aalborg Lufthavn, da de mange rejsemuligheder giver et større antal indenrigsrejsende fra Aalborg. Oveni dette er danskernes rejselyst stadig upåvirket stigende, som også kan ses på det høje antal charterrejsende i 2016, siger direktør i Aalborg Lufthavn, Søren Svendsen.
Udenrigstrafikkens styrker og udfordringer
Aalborg Lufthavn har en god position som en international lufthavn med mange direkte ruter til udlandet. Den største udenrigsrute er uden tvivl Aalborg-Amsterdam ruten med AirFrance/KLM, hvis popularitet resulterede i en fjerde daglig afgang fra ultimo marts 2016. Derudover har den stigende efterspørgsel på de spanske destinationer fået Norwegian til at gøre Alicante til en helårsrute og øge antallet af afgange til Malaga. Denne udvikling fortsætter ind i det nye år, da Primera Air skruer markant op for ugentlige afgange til Malaga og Mallorca.
2016 har ganske vist også budt på udfordringer på udenrigsområdet, da Lufthansa og Turkish Airlines har set sig nødsaget til at lukke deres ruter til henholdsvis Frankfurt og Istanbul.
- Det er selvfølgelig et tab for Aalborg Lufthavn, at interne udfordringer i Lufthansa og Turkish Airlines har forårsaget nedskæringer og rutelukninger verden over, hvor Aalborg Lufthavn desværre blev ramt. Dette skete til trods for en god belægningsprocent for begge selskaber, hvorfor vi forventeligt går ud af 2016 med en tilbagegang på udenrigsområdet. En positiv opvejende faktor har dog været et stigende antal rejsende til de spanske destinationer, som minimerer tilbagegangen – og dertil giver blandt andet SAS’ kommende seks ugentlige afgange til Oslo store forventninger til udenrigstrafikken i 2017, siger Søren Svendsen.
I toppen af danskernes bevidsthed
2016 bød på et hav af rekorder – hele 10 rekorder for at være helt præcis: otte månedsrekorder, største måned nogensinde og selvfølgelig det største år i lufthavnens historie.
Udover at være et rekordfyldt år, bød slutningen af 2016 på historisk gode nyheder. En glædelig nyhed var Folketingets vedtagelse af en direkte togforbindelse til lufthavnen fra 2020. Forbindelsen vil koble Aalborg Lufthavn til det nationale jernbanenet og fremme den danske infrastruktur med forbedret tilgængelighed for blandt andet østjyderne. En anden ting, der i særlig grad gjorde 2016 til et godt år var den store anerkendelse fra lufthavnens rejsende – idet Aalborg Lufthavn er blandt de 10 mest anbefalede brands i Danmark.
- At danskerne anbefaler os til venner og bekendte i så stor udstrækning, at vi kommer på YouGov’s top 10-liste i selskab med store brands som Apple og Lego, er det største, man kan opnå som brand – en større blåstempling fås simpelthen ikke. Det vidner i sandhed om, at Aalborg Lufthavn ses som en attraktiv lufthavn med høj service, gode forhold og et stærkt image, der ligger i toppen af danskernes bevidsthed, siger Søren Svendsen.
Året der gik i faktuelle tal
Det er chartertrafikken, der vokser mest i år 2016, idet 266.602 passagerer rejste afsted på charterferie i år mod 236.241 i 2015 – en stigning på 12,9 procent.
Indenrigstrafikken går frem med 8,8 procent, da 815.374 passagerer rejste til og fra lufthavnen i 2015 mod 886.818 i år.
Der er en tilbagegang i udenrigstrafikken på 9,2 procent i forhold til 2015. Således fløj 367.567 til og fra Aalborg lufthavn i år, hvor antallet var 404.881 året før.
Samlet set er der en passagervækst på 4,4 procent med 1.520.987 rejsende i 2016 mod 1.456.496 i 2015.
Et lovende 2017
Tager vi et kig på 2017, så ser det hele meget lovende ud – ikke mindst for udenrigstrafikken, der bliver løftet af i alt seks ugentlige afgange til Malaga med Norwegian og Primera Air, fire ugentlige afgange til Mallorca og op til 17 ugentlige afgange til Oslo med SAS og British Airways. Derudover åbner det tysk-tyrkiske flyselskab, SunExpress, en direkte rute til Antalya – med to ugentlige afgange i højsæsonen.
- SunExpress løfter et vigtigt marked efter Turkish Airlines, som er meget glædeligt for specielt de mange nordjyder, der har sommerhus i Tyrkiet. Med de mange udenrigsafgange til populære rejsemål og gode charterdestinationer på programmet, går vi derfor et godt år i møde. I 2017 beskæftiger vi omkring 320 mennesker i de forskellige afdelinger, og dette tal forventes at stige i løbet af året, når travlheden tager til. Én ting er altid sikkert: Alle 320 medarbejdere glæder sig til at leve op til de høje forventninger passagererne med rette har til os – hvad angår høj effektivitet og service i særklasse, slutter Søren Svendsen.